Як створити ефективне портфоліо для піарника без професійного досвіду?

Авторки: Анжела Лазарук та Ольга Онуфрійчук

Коли йдеться про створення портфоліо, перше запитання, яке виникає у студентів — чому та кому воно взагалі потрібне? А друге — як це, зробити своє портфоліо настільки ефективним, щоб на розділі «досвід роботи» було зосереджено найменше уваги?

Відповісти на запитання, кому це портфоліо потрібне, ми можемо відразу — однозначно вам та вашому майбутньому роботодавцю. Портфоліо повинне бути завжди, навіть якщо ви вже професійний піарник, який працює у цій сфері протягом десяти, а то й більше років. А ось чому, та головне як створити якісне портфоліо студентам, у яких поки немає досвіду роботи, ми детально розглянемо із вами зараз.

Портфоліо — це не просто стек документів чи збірка ваших студентських проєктів. Це наче ключ до світу ваших досягнень та талантів. Це особистий артефакт, що відображає вашу унікальну сутність та творчу енергію. Це насамперед ви та ваша історія. І тепер, коли ми розібралися із визначенням, можемо перейти до наступного: які основні розділи портфоліо є каркасом, на якому будується ваша особиста брендова ідентичність?

Перший крок — це завжди визначення цілей

Перед тим як розпочати будь-який проєкт, включаючи створення портфоліо, важливо чітко сформулювати ваші цілі. Це визначення допоможе вам скерувати ваші зусилля у потрібному напрямку та забезпечить чіткий фокус на результаті.

Перш за все, задумайтеся, увагу якої аудиторії ви хочете привернути за допомогою вашого портфоліо. Чи це потенційні роботодавці, клієнти, чи можливі партнери? Розуміння цільової аудиторії допоможе вам відобразити в портфоліо ті якості та навички, які їм будуть найцікавіші.

Далі важливо визначити, які саме проєкти чи досягнення ви хочете відобразити у вашому портфоліо.

«Ми, як піарники, маємо продумано й цілеспрямовано підходити до пошуку роботи, – коментує Наталія Остапчук, менеджерка з комунікацій міжнародного проєкту «Police Stabilization Project», випускниця Навчально-наукового інституту журналістики КНУ імені Тараса Шевченка.

– Проаналізуйте вакансії бажаних компаній та дайте відповіді на запитання: яких кандидатів вони шукають, якими навичками необхідно володіти на запропонованій позиції, які обовʼязки там потрібно виконувати. Можливо вони акцентують на соціальних мережах — тоді в першу чергу додавайте приклади ваших дописів і віжуалу із соціальних платформ, а можливо це передбачатиме роботу із медіа — в такому разі покажіть ваші пресрелізи, інтервʼю, анонси заходів тощо».

Добре сформульовані цілі допоможуть вам визначити не лише те, що потрібно включити до портфоліо, але й те, які дії вам необхідно зробити, щоб досягти своєї мети.

Другий крок — підбираємо матеріали

Коли ви вже остаточно визначилися із цілями, настав час вибрати матеріали для портфоліо. Це ключовий етап, який вимагає уважного аналізу та відбору найкращих прикладів вашої роботи.

Перш за все, важливо вибрати ті матеріали, що найкраще відображають ваші навички, таланти та досвід. Розгляньте свої проєкти з різних кутів, обираючи ті, які найбільш яскраво демонструють вашу професійну компетентність та креативність. Крім цього, варто обрати відмінні між собою матеріали, щоб показати різноманітність ваших навичок. Для прикладу це можуть бути будь-які студентські роботи: організація різних заходів, кіновечорів, дебютів або інших івентів. Як наголошує Наталія Остапчук, обирайте ті матеріали, що найбільше відповідають потребам та інтересам вашої цільової аудиторії, щоб зробити портфоліо максимально привабливим та ефективним.

Що робити, якщо у вас виникло запитання: «Як бути з тим, що у мене взагалі немає проєктів для їхнього відображення у резюме?».

Рита Фломбойм, Co-Founder та PR Lead в піар-агенції «A+F», а також випускниця Навчально-наукового інституту журналістики КНУ імені Тараса Шевченка відповіла на це запитання так: «Придумайте проєкти. Чесно говорити роботодавцю про свій досвід – можна і потрібно, а тому «придумувати» – не означає вигадувати або брехати. Спробуйте змоделювати бізнес-проблему та оформити портфоліо у вигляді кейсів (навіть нереальних). Наприклад, компанія «Coca-Cola», завдання: прокомунікувати соціальну відповідальність бізнесу; рішення: стаття на «NV» про корпоративні соціальні проєкти. А далі вже можете надати текст статті. Змодельовані кейси – це не лише спосіб наочно показати ваші хард-скіли (наприклад, копірайтинг). Це і підхід до процесу – ви зможете показати себе з відповідального боку, як людину, що готується до співбесід. А також таке портфоліо дозволить вам показати, як ви орієнтуєтесь у своїй сфері, як формулюєте задачі та якими інструментами для їхнього рішення володієте».

Крок №3 — структурування і ще раз структурування!

При створенні портфоліо важливо ретельно планувати його структуру, щоб забезпечити зручне сприйняття вашої аудиторії. Розділіть ваше портфоліо на логічні категорії, що відображатимуть різні аспекти вашої професійної особистості та досягнень.

Це допоможе вашій аудиторії легко орієнтуватися та знаходити необхідну інформацію. У кожному з цих розділів створіть невеликі підкатегорії або пункти, які розкажуть про вас та ваші досягнення. Зокрема, важливими будуть не лише ті роботи, які ви виконували у стінах університету. Приміром, у розділі «Освіта» ви можете вказати не лише вашу середню/вищу освіту, а й будь-які курси та тренінги, які ви успішно пройшли. Можливо ви також брали участь у волонтерських програмах, у вас є спортивні досягнення чи професійні стажування. Такі деталі допоможуть вам створити повну картину вашого професійного потенціалу.

Четвертий крок — ваш дизайн розкаже про ваш вигляд

Портфоліо — це наша візитівка. Не варто робити портфоліо нудним у вигляді файлу у ворді, краще створити якісну цікаву презентацію. Обираючи її дизайн, слід пам’ятати про вплив першого враження. Чистий та організований вигляд забезпечить легке сприйняття вашого контенту та створить враження про вас як про людину, що дбає про свій професійний образ. Гарно оформлене портфоліо лише підкреслить вашу креативність, стане відображенням вашого стилю та естетики, що допоможе вам виділитися серед конкурентів. «Моя рекомендація – зробіть портфоліо-презентацію стильну, однак не надто яскраву з багатьма елементами, які будуть перебирати всю увагу і відвертати від головного — ваших проєктів і напрацювань», — радить Наталія Остапчук.

До речі, особисто рекомендуємо створювати презентації не лише у PowerPoint, а й звернути увагу на таку програму як Canva, де шаблони розподілені на теми для полегшення пошуку, а також можна додавати різні елементи, наприклад графіку, діаграми, фото. Ще один хороший варіант програми, яка сьогодні стає все більш популярною, – Figma.

І завершальний етап — куди ж без оновлення?

Як ми вже зазначали, портфоліо — це не статична збірка документів, це живий інструмент, який повинен розвиватися разом із вами.

Кожен новий проєкт, набута навичка чи досягнення — це можливість поповнити ваше портфоліо новими цікавими матеріалами. Пам’ятайте, що ваші клієнти чи потенційні роботодавці зацікавлені не лише у вашому минулому досвіді, а й у вашому потенціалі та поточних інтересах. Оновлюючи ваше портфоліо, ви підтримуєте актуальність та релевантність вашого образу.

Отже, портфоліо – це не лише важливий інструмент у пошуку роботи, а й постійний процес самовдосконалення та саморефлексії. Сподіваємося, стаття допоможе вам у створенні особистої «візитівки», та нагадуємо – робота над класним портфоліо потребує часу та зусиль, але це того варте. Зосередьтеся на якості, а не на кількості, і не бійтеся продемонструвати свою унікальну особистість.

Бажаємо вам успіхів!

Залишити коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *