Реклама, яка надихає, зворушує та продає: поради від Романа Гурбанова

Авторки: Анастасія Білоус, Анастасія Головань

Роман Гурбанов — випускник Навчально-наукового інституту журналістики КНУ імені Тараса Шевченка, співзасновник і креативний директор українського креативного агентства Taktika. Отримав нагороди Young Glory 2020, Epica Gold x2 2019, Epica Bronze 2018.

Для UA Creatives Роман розповів про свій карʼєрний шлях, як ННІЖ допоміг йому в професійному житті, дав поради майбутнім креативникам про те, як прокачати надивленість та де шукати натхнення. А ще про рекламу, що надихає до змін, про рекламу з використанням ШІ та про патріотичну рекламу, що «торкається» душі.

Джерело фото: інстаграм-сторінка Романа Гурбанова

– Розкажіть про Ваш досвід роботи в креативній сфері.

– На початку 2-го курсу я почав працювати стажером у київському офісі міжнародного креативного агентства Leo Burnett. Тоді мені ще навіть не було 18 і я був наймолодшим у команді. Але дуже хотів потрапити у креатив, горів цим. Готовий був зранку до вечора допомагати та робити будь-що, до чого мені дозволяли долучатися. Там я пропрацював два роки і виріс зі стажера до копірайтера. Звідти в 2017 році перейшов в агентство Banda.

Команда креативного агентства Banda 2017 рік
Джерело фото: інстаграм-сторінка Романа Гурбанова

Там попрацював з найбільшими українськими та глобальними брендами. Вигравав нагороди за свої роботи в Амстердамі та Берліні, представляв Україну на креативних конкурсах у Каннах і Лондоні. За 4 роки в Banda отримав значний досвід, виріс до старшого креативника і наважився на створення власного агентства.

У 2021 разом із партнером заснував креативне агентство Taktika. З того часу ми зробили глобальний ребрендинг Rakuten Viber, створювали проєкти для Офісу Президента України та Міністерства внутрішніх справ. Серед наших клієнтів: Multiplex, Prom, MasterZoo, Фора та ПриватБанк. У 2023 журнал «Forbes Ukraine» включив мене і мого партнера Іллю Почкуна до списку “Forbes 30 до 30”, а наше агентство назвав “найдинамічнішим новим гравцем на ринку українського креативу”.

Роман Гурбанов та Ілля Почкун
Джерело фото: https://vctr.media/ua/gurbanov-i-pochkun-pishli-z-banda-i-stvorili-kreativne-agentstvo-taktika-101547/

– Як знання чи досвід з нашого інституту допомогли Вам у Вашому професійному житті?

– У першу чергу, допомогли люди та знайомства. Вже безліч разів я перетинався у роботі з людьми, з якими вчився або жив разом у гуртожитку. Деякі люди ставали колегами, деякі — клієнтами, бо йшли працювати після університету маркетинг-директорами або бренд-менеджерами. А когось вже я наймав на роботу у штат Taktika чи під окремі проєкти.

Я думаю, що люди у всіх сенсах — це взагалі найважливіше, що дає тобі університет. У ННІЖ ти зазвичай оточений креативними та цікавими людьми. І, головне, амбітними, бо вступають у головний ЗВО країни. Висока ймовірність, що з цими людьми ти будеш пересікатися і далі протягом кар’єри. Тож чим більше дружніх зв’язків заведете в університеті, тим більше професійних зв’язків у майбутньому це може принести.

Команда Taktika
Джерело фото: інстаграм-сторінка Романа Гурбанова

– Якою рекламою вашої агенції ви пишаєтесь?

– Вже під час повномасштабної війни ми створили для Міністерства внутрішніх справ України кампанію «Гвардія Наступу». Фактично, це була перша подібна рекламна кампанія в історії України, де для рекрутингу людей у військо були створені бренди окремих військових формувань. Ми показали у кампанії реальних воїнів, зробили їх обличчями своїх бригад. Вивели на перший план філософію та унікальність кожного.

Джерело фото: https://www.instagram.com/p/CoWh30EoBEk/?img_index=1

Окрім креативної складової ця кампанія вирізняється і масштабом. Вона була всюди: від білбордів по всій Україні до телемарафону та телеграм-каналів. Про масштаб говорить і те, що це рекламна кампанію, про яку є окрема сторінка у Вікіпедії.

Джерело фото: https://mezhova.otg.dp.gov.ua/novini-ta-podiyi/novini/hvardiia-nastupu-chas-povertaty-svoie

– Реклама, що зворушує Вас та викликає ностальгію?

Реклама, яку креативники з banda зробили колись для KAN Development. Це таке зізнання в коханні Києву. Вона викликала в мене мурашки і раніше. А тим більше зараз, коли бачиш у ній мирну, довійськову столицю.

 

– Реклама з використанням мемів?

– Найчастіше, реклама, в якій намагаються використати меми, виходить крінжовою. Бо мем — це щось швидкоплинне і трушне. Коли його намагаються комерціалізувати та відтворити професійно, виходить штучне. У SMM ще є гарні приклади використання мемів, а от в великих рекламних кампаніях — навіть не приходить у голову. Тому назву тут класичну рекламу Old Spice, яка сама стала мемом.

 

– Реклама, що надихає до змін?

– Для мене — реклама Nike “Dream Crazy”. Мені дуже подобається її головна думка: “Якщо люди кажуть, що твої мрії — божевільні та нереалістичні, то це не образа, а комплімент. Значить, вони достатньо амбіційні, тому мрій ще божевільніше”.

 

– Патріотична реклама, яка дійсно «торкається» душі?

– Для мене — ось цей ролик від Збройних Сил України. Не знаю, хто конкретно його зробив, але дуже потужно.

 

Джерело фото: скріншот із відео “Молитва за визволення України” на YouTube-каналі Генерального штабу ЗСУ

– Реклама, де використали ШІ?

– Є такий бренд кетчупів — Heinz. Вся їхня реклама побудована на тому, що вони є іконою у світі кетчупів. І якщо ти взагалі щось їси із соусом, то це має бути Heinz. У 2023 році вони зробили рекламу, яка показує, що навіть для штучного інтелекту “кетчуп = Heinz”.

 

– Розкажіть, де Ви “черпаєте” натхнення для своєї роботи?

– Мені взагалі не дуже подобається концепція “натхнення”. Я вважаю, що ти стаєш дійсно професійним креативником, коли можеш видавати ідеї і в поганому настрої, і коли болить живіт, і коли не виспався. Ми ж не очікуємо від стоматолога, що його настрій і натхнення вплинуть на якість пломби. Тож чому у питанні створення реклами чи інших інтелектуальних речей ми так сильно спираємося на натхнення?

Але натомість я вірю в енергію. Бо бажання щось робити та діяти зазвичай з’являється, коли ми сходили на спорт, гарно відпочили, щось вартісне почитали чи подивилися. Все це речі, які наповнюють енергією. Тож треба зрозуміти, що для вас такі заняття-розетки, які заряджають вашу батарейку. І обов’язково додавати їх до своєї рутини та побуту.

Джерело фото: інстаграм-сторінка Романа Гурбанова

– Як креативнику прокачати надивленість? Чи є ресурси чи книги, які б Ви порекомендували для розвитку навичок креативника?

– Ось за цим лінком світові креативники провели опитування між собою та зібрали “100 найкрутіших роликів за історію реклами”. З цього можна почати надивленість.

А ось тут двоє креативників вже не пам’ятаю з якої країни збирають щорічно всіх переможців фестивалю Cannes Lions у безкоштовному доступі.

Але найголовніший рецепт — це просто дивитися і читати все, що можливо. Будь-які книги про креатив, опис яких відгукується. Будь-які документалки, підбірки чи просто блоги креативників. З часом ви самі будете відрізняти вартісний контент від поганого. А поки просто треба “згодувати” вашому внутрішньому ChatGPT якомога більше контенту.

– Яку рекламу Ви б порадили подивитись кожному майбутньому креативнику?

– Раджу просто дивитися будь-яку рекламу, цікавитися нею та намагатися частіше ставити питання “чому вона зроблена саме так” і “ чого нею хотіли досягти”.

– Чи правда, що креативники багато заробляють?

– На це важко відповісти без розуміння, що таке “багато”. Але сфера креативу працює дуже схоже на принцип “спочатку ти працюєш на заліковку, потім — вона на тебе”. Якщо у вас у портфоліо сильні кейси та великий досвід здобутий десь в агентстві, ви легко зможете почати працювати самі на себе та самостійно оцінювати вартість свого креативу.

Джерело фото: інстаграм-сторінка Романа Гурбанова

– Які б поради Ви могли дати студентам нашого інституту, які хочуть почати свою кар’єру в галузі реклами?

– Пробуйте влаштуватися на стажування будь-куди. Іноді щастить і потрапляєш одразу в топове місце. Але якщо там відмовили, то це нічого не говорить про ваш талант чи перспективи. Тільки про те, що в топ-місцях часто так багато роботи, що люди не встигають приділяти увагу стажерам. Тож виберіть будь-яке місце для старту, де вам готові будуть виділяти час і регулярно давати фідбек. Впевнений на 100%, що якщо ви дійсно вмотивовані та заряджені, ви рано чи пізно або прийдете у свою компанію мрії, або створите власну.

Залишити коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *